onsdag 3 augusti 2011

Dag 4/22

Försökte komma på hur jag skulle få till lite konditionsträning utan att springa och utan att gå på gruppträning med mycket intervaller. Det blev rodd som utlovat. Första 30 sekundrarna funderade jag på varför jag alltid annars tycker det är så utmanande och krävande med rodd. Efter någon minut kom jag på det, det är ju galet krävande både muskulärt och konditionsmässigt. Sammanlagt blev det 20 minuter (4000 m), körde sedan dagens 50 utfallssteg, 50 sving med kettlebellen, 2x10 axelrotation med kettlebell och de obligatoriska 5x45 sekunder plankan. Summa summarum 40 minuter träning.



Lite tankar om träningen so far. Mitt vänstra knä börjar ömma vid olika typer av knäböj. Kanske är det att jag använt mina Nike free för mycket, kanske är det också att jag varit dålig på att massera ut muskler och senor med tennisboll och foamroller. Allt måste ju underhållas. Man blir ju inte stark bara sådär. Något annat som slagit mig är att det börjar bli dags att göra något åt plankan, något som utmanar. Lyfta ett ben i taget? Sidoplankan?

3 kommentarer:

  1. Rodd är så tråkigt men tar säkert mer än jag anar!

    SvaraRadera
  2. Planka med diagonallyft! Stå i vanlig plankaposition och lyft höger ben samtidigt som vänster arm, håll ett tag och byt sedan till vä ben och hö arm.

    Eller klättrande planka där du "klättrar" från vanlig till hög planka och ner igen. Variera med vilken arm du börjar.

    Eller hög planka med pushup och vridning. Utgå från hög planka, gör en pushup och vrid sedan till hög sidoplanka. Vill du utmana kan du även lyfta övre benet.

    :)

    SvaraRadera
  3. Andrea: Nu har jag börjat testa de olika plankvarianterna, det ger helt klart lite mer utmaning :)

    SvaraRadera