fredag 12 augusti 2011

Hård träning inget för mammor?

En kort tanke om det här med träning som statusgrej (tänkte återkomma till det i ett eget inlägg senare). Läste i går en artikel om träning och föräldraskap, den intervjuade tyckte att riktigt hård träning var ett fantastiskt sätt att komma i från alla måsten som behöver lösas i en familj, medan artikeln i sig självt snarare gick ut på att riktigt hård träning (och då i synnerhet för mammor av någon anledning) bara var ytterligare ett sätt att statusmarkera (hej jag har så gott om tid och pengar) samt ett sätt för kvinnor att ytterligare kontrollera sig än hårdare. Vad tycker ni? Vore kul att få höra,vare sig ni är föräldrar eller ej.

8 kommentarer:

  1. I nyaste mama är det just en art om att det nu är trendigt för mammor att utöva krävande sport såsom triathlon, nmt, springa maraton, göra klassiker osv.

    SvaraRadera
  2. Jag läste det också (i mama) och tyckte det var en konstig vinkel. Hade det handlat om lådvinsdrickande eller sötsakssnaskande hade jag fattat men något som får en att må BRA borde väl ses som positivt, inte en trendmarkör. Det är väl det typiska att om man sköter kosten och tränar så får man mängder av kommentarer om det. Att man äter tråkigt, tränar för mycket, nu börjar du bli för smal...

    Men å andra sidan, jag är inte bortskämd med status eller trendig för fem öre så jag kan ta det som en komplimang ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej dubbelbestraffning! På kvinnohimlen intet nytt.

    SvaraRadera
  4. Miah, Beata och Framtid :Ja det var just i mama jag läste den, det var också just därför jag blev irriterad. Snacka om opeppande, varför kan inte vi få ta oss an utmnaingar också?

    Som framtid sa: På kvinnohimlen intet nytt. Därför är det extr kul att ni som också bloggar peppar enormt och är fantastiska på att ta er an utmaningar.

    SvaraRadera
  5. Jag som just ska ge mig i kast med NMT tänker att (hård) träning nog kan vara status (jag ser många som tar svettiga självporträtt ute i spåren nuförti'n) och kontroll (för det är nog inte bara jag som får ont i hjärtat av att nypa mig i mammahullet framför spegeln under en dålig dag), men det är ju jävligt trångsynt om man inte i samma andetag kan tillskriva det ord som befrielse, egentid, livräddning, själavård, lycka, utmaning och utveckling, också!

    SvaraRadera
  6. Jag tror nog att det går att statusmarkera inom vilket område som helst om man vill, även genom traditionella kvinnohobbies, så på det sättet är träningen bara ett nytt sätt. På samma sätt går det ju att racka ned på och ifrågasätta något som kvinnor/mammor tar sig an, vad än det är. Så de har både rätt och fel...

    SvaraRadera
  7. Sara & Elbe: Det kan ju absolut vara status, särskilt om det är något som också råkar vara i ropet. Sen är det ju tråkigt att kvinnor då inte får ta sig an saker som är i ropet utan att det råkar hamna i just statusfacket. Det här skulle kunna bli världens längsta tråd känner jag så många perspektiv. Men det är ju skönt att hör att ni andra också undanber er det dåliga samvetet.

    SvaraRadera
  8. Dåligt samvete för att jag tar hand om mig själv? *ärkefnys* Vem ska göra det om inte jag gör det?

    SvaraRadera