måndag 28 november 2011

När jag inte tränar...


...så läser jag.Min bästa ge bort bok var Norwegian wood, när den var slutsåld i svensk översättning. Jag älskade den boken, just därför kändes det lite extra när jag gav bort den. En bok jag ångrar att jag gav bort var Nikolaj Gogols Kappan. Den borde jag behållit. Som ett kärt minne av dagarna på gymnasiet då jag blev som besatt av rysk litteratur. Det var ett tag sedan jag blev besatt av litteratur. Senaste två gångerna var nog när jag fick en släng av att läsa massor av mellanöstern- och nordafrikaförfattare uppblandat med allt jag kom över om 70-talets stadsterrorism. Just nu tänker jag att jag borde läsa mer på engelska, eller snarare komma över böcker som finns på engelska men inte på svenska. Någon gång har jag försökt mig på en bok på italienska men det blev för svårt. Jag gillar genreuppbrott. Är därför lite svag för t.ex ungdomsböcker som passar utmärkt för vuxna, t.ex det mesta av Aidan Chambers. Hans böcker skulle jag gärna läsa om. Skulle gärna också ha bokhögen på bilden i min ägo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar