torsdag 11 augusti 2011

Intervallträning

Styrka som intervallträning var en aha-upplevelse första gången jag testade det. Man kan väl säga att det finns två större skolor för det. Antingen kör du ett fast antal repetitioner ex 21-15-9 och så tar du tiden för att se hur snabbt du kan klara av dem. Det andra alternativet är som Tabata (finns säkert en miljon andra namn för det) där du sätter en fast tid och så räknar du hur många repetitioner du orkar med. Eftersom man hela tiden är i rörelse så räcker 30 minuter enormt långt med den här typen av träning. Både muskler och flås får sitt.

Någon undrade i en kommentar hur man vet vilka övningar man ska köra. Eftersom det fokuserar minst lika mycket på att hålla pulsen uppe som på styrka, så bör de övningar man gör involvera stora muskelgrupper. När jag gör de fasta repetitionerna börjar jag med stora muskelgrupper och tar mindre mot slutet. De få gånger jag nu kört på tid har jag bara gjort övningar för stora muskelgrupper. Exempel på detta är sving med kettlebell, rodd, burpees, squat, plankan som involverar någon rörelse, utfall. Har ni några favoriter när det kommer till sådan här träning?

3 kommentarer:

  1. Det är faktiskt roligt när styrkan blir mätbar på ytterligare ett sätt. Såg du hade crossfit på allvar bland dina mål. Ska vi starta en crossfit-klubb för tjejer? Det finns ju ett crossfit-gym här men medlemsskapsavgiften är snordyr och tydligen är det fullt jämt. Egentligen skulle man ju bara behöva ett gammalt fulgym, knappt ens det. Och så får vi skaffa tjocka knäsockor för det har alla crossfit-tjejer i USA har jag sett - oklart varför. Kanske slipper blåmärken då?

    SvaraRadera
  2. Elbe: Crossfit för tjejer låter ju otroligt kul! Vi kanske kan börja med att få till ngt träningstillfälle i veckan för de som är intresserade?

    SvaraRadera
  3. Visst vore det? Jag ska börja köra några fler crossfitpass nu så att jag har bättre koll. Men det lockar mig mer och mer, den där ulitmata allround/vardagsstyrkan liksom.

    SvaraRadera